donderdag 14 december 2017

FAQ wedstrijden

FAQ : nuttige info voor beginnende atleten


Hoe krijg ik een eigen startnummer?

Iedereen die bij een atletiekclub is ingeschreven, krijgt een persoonlijk VAL-startnummer (Vlaamse Atletiekliga), dat bij elke wedstrijd moet worden gebruikt. Het toegekende nummer is telkens een volledig seizoen geldig (begin november tot eind oktober). In de VS-nieuwsbrief wordt gemeld vanaf wanneer en waar je je persoonlijke nummer kan afhalen.

Startnummer voor of achteraan op het wedstrijdshirt?

Vroeger werd het startnummer achteraan gedragen bij alle loopnummers t/m 400m, vooraan voor langere afstanden. Dit werd in 2017 gewijzigd.
Nu wordt het startnummer ALTIJD VOORAAN gedragen. Enkel bij werp- en springnummers kan je zelf kiezen.

Wat indien ik mijn startnummer niet bij heb op een wedstrijd?

Indien je je startnummer vergeten hebt, vraag je best een blad papier en schrijf je hier je eigen startnummer op. Ben je je nummer vergeten, dan kan het wedstrijdsecretariaat dat in de computer opzoeken. Je kan ook ter plaatse bij het wedstrijdsecretariaat een voorlopig startnummer vragen dat dan enkel voor die ene wedstrijd geldig is, maar dan wordt je prestatie niet gehomologeerd. Dus best je eigen nummer gebruiken.


! Tip: bewaar je persoonlijke startnummer gewoon in je sporttas zodat je niet zonder op een wedstrijd aankomt.

Hoe schrijf ik me in voor een veldloop?

Om na te kunnen gaan wie aan welke wedstrijd deel wil nemen, vragen we het wedstrijdblad in te vullen dat in de VS-kantine naast de deur hangt.
Wanneer je aan een veldloop wil deelnemen, heb je een crosskaartje nodig. Dit vraag je in de kantine aan bij de secretaris of penningmeester, of bij de jeugd coördinator. Vul het kaartje volledig in en speld het vast aan je startnummer. Aan de finish zal een jurylid dit kaartje losmaken of overhandig je het zelf. Zo kan de uitslag worden opgemaakt.

! Opgelet: Wees een uurtje vóór aanvang van de cross aanwezig. Om blessures te vermijden, is een goede opwarming nodig (net als het uitlopen ná de wedstrijd). Bovendien wordt het parcours vaak op voorhand met de trainer verkend.

! Wees zo’n 10 min. voor aanvang van jouw categorie aan de startzone, daar kan je je training of sweater op aangeven van de juryleden achterlaten tot na de wedstrijd.

Hoe schrijf ik me in voor een piste- of indoorwedstrijd ?

Wil je aan aflossingen deelnemen, dan meld je dit ruim op voorhand aan je trainer. Die zorgt voor de inschrijving.
Voor alle andere wedstrijdonderdelen koop je gewoon ter plaatse een wedstrijdkaartje per nummer waaraan je deel wil nemen ((tussen €1 à €2,50 per nummer). M.a.w. : wil je 3 proeven doen, koop dan 3 kaartjes. Nadat je ze volledig hebt ingevuld, geef je ze weer af aan het wedstrijdsecretariaat. Bij deelname aan een wedstrijd van de eigen club, hoef je uiteraard niet te betalen.

Wat vul je in op je wedstrijdkaartjes?

- Je startnummer
- Wedstrijd: 200m, ver, kogel, 60H…
- Je beste prestatie voor die bepaalde wedstrijd (indien je die al hebt natuurlijk)
- Categorie: benjamin (BEN), pupil (PUP), miniem (MIN), cadet (CAD) …
- Naam, voornaam, geboortejaar en club

! Opgelet: Wees een uurtje vóór aanvang van de cross aanwezig. Om blessures te vermijden, is een goede opwarming nodig (net als het uitlopen ná de wedstrijd).

Wat neem ik mee naar een wedstrijd?

- Wedstrijdsinglet (truitje) van je club + je startnummer (zonder kan je niet starten!)
- Veiligheidsspeldjes
- Spikes met de gepaste pinnen*
- Clubsweater
- Een balpen om de wedstrijdkaartjes in te vullen is altijd handig !
- Eventuele reservekledij / regenkledij

Spikes en pinnen : hoe zit dat nu precies ?

Kort samengevat

- Pistewedstrijden en indoorwedstrijden : pinnen van maximum 6 mm
- Veldloopwedstrijden: 9 mm of 12 mm

Een woordje uitleg

In de cross zijn spikes belangrijk voor een betere grip. Afhankelijk van het parcours worden dan pinnen gebruikt van 9mm, 12mm of zelfs 15mm.
Voor pistewedstrijden mag er max 6mm gebruikt worden. Vooral bij sprint- en springnummers zijn spikes uiterst belangrijk omdat daar op de voorvoet gelopen wordt en er veel kracht is bij het afzetten, met een gewone loopschoen zou men nog steeds kunnen 'doorslippen' bij het afduwen. Zeker bij regenweer of natte piste zijn spikes ook belangrijk.
Voor de langere afstand worden spikes gebruikt omdat deze voornamelijk lichter zijn dan loopschoenen.
Je kan ook allerlei soorten spikes kopen specifiek aan de proeven, zo heb je verspring-, sprint-, speerwerp-, hoogspring- en hinkstapspikes. Bij de jeugd raden we een "all-round" spike aan waarmee je alles kan doen, hierbij is een dikke hiel op de spikes van belang. Een all-round spike kost ook over het algemeen minder.

Varia - Nuttige tips

- Eet niet vlak een volledige maaltijd voor je aan een wedstrijd deelneemt! 
- De weersomstandigheden zijn bij veldloopwedstrijden niet altijd ideaal. Denk eraan om reservekledij en -sokken mee te nemen.
- Bij het opwarmen draag je gewone loopschoenen, je spikes haal je pas boven voor de wedstrijd zelf.
- Bij crossen vergeten nogal wat atleten achteraf naar de prijsuitreiking te gaan. Vaak zijn die prijzen in natura.

 

 

Read 648 times Last modified on %AM, %28 %453 %2017 %09:%juli

Latest from Marian Hertsens

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.